Start
Skąd się wzięły małpy w internecie - dociekali uczniowie Zespołu Szkół w Łazach

„Skąd się wzięły małpy w Internecie” – pod takim tytułem odbyło się spotkanie z uczniami III klasy szkoły podstawowej im. Jana Pawła II w Łazach. Zajęcia zostały przeprowadzone w oparciu o książkę Artura Janickiego oraz scenariusz opracowany przez Sabinę Piłat, oraz przez Beatę Osica bibliotekarkę z Biblioteki Publicznej w Łazach.

 

Po przywitaniu, dzieci zostały poproszone o ułożenie słowa z liter rozsypanych na tablicy co dało nam hasło INTERNET. Następnie każdy z uczestników napisał na kartce z czym kojarzy mu się Internet i kartki zostały przyklejone wokół hasła. Najczęstsza odpowiedź to wykorzystanie Internetu do gier, youtube, oglądanie filmów, słuchanie muzyki, do zdobywania wiedzy i jedna odpowiedź z niebezpieczeństwem. Potem został odczytany tekst z książki wyjaśniający co to jest Internet, po czym zaproszono dzieci do zabawy – „Tworzymy sieć połączeń – tworzymy Internet”. Uczestnicy otrzymali karteczki z rysunkiem komputera, gniazdka i kabla, w trakcie słuchania muzyki spacerowali po klasie w momencie wyłączenia łączyli się w sieć internetową (trójkami), a na koniec zabawy spróbowali połączyć się we wspólną sieć jako switch. Kolejnym zagadnieniem było wyjaśnienie co to jest adres strony internetowej i co nam mówi. Uczestnicy w parach ułożyli pocięte na części dwa adresy pocztowe i dwa adresy stron internetowych. Bezbłędnie odnaleźli informację na temat właścicieli adresów, jedyna wątpliwość, która skojarzyła się z błędem dotyczyła braku polskich liter „ł”, „ó”, ale to zostało zaraz wyjaśnione.

Po zapoznaniu dzieci z domenami internetowymi uczestnicy otrzymali przykładowe dane z informacjami na temat właścicieli adresów po czym na forum dyskutowano jaki adres należy przypisać danemu właścicielowi. Po krótkiej przerwie przystąpiono do trzeciej części zajęć, a mianowicie w jaki sposób przesyła się dane w Internecie. Przeczytany tekst wyjaśnił zasady wędrówki książki drogą tradycyjną i pocztą elektroniczną, dzieci doszły do wniosku, że system działa na takich samych zasadach tylko przez Internet przesyłka dostarczone jest natychmiast, a przez urząd pocztowy trwa znacznie dłużej. Dla utrwalenia wiedzy przeprowadzono zabawę „Ruting”. Na specjalnie przygotowanej tablicy zostały wypisane domeny poszczególnych krajów, aby ułatwić dzieciom dotarcie do odpowiedniego rutera. Wreszcie dotarliśmy do pytania zadanego na początku – „Skąd się wzięły małpy w Internecie”, po przeczytaniu tekstu każdy uczestnik otrzymał na kartce znak @ i samodzielnie dorysował zwierzę – najwięcej było ślimaków.
W kolejnej części zajęć dzieci poznały jak za pomocą kodu ASCII są przesyłane wiadomości przez Internet. Następnie otrzymały kody ASCII i zakodowali swoje imię, na tablicy zaś zostaje zakodowane imię bibliotekarki, które zostaje szybko odczytane. Wiadomość w dymku na okładce książki nie stanowi żadnej trudności – HEJ. Na zakończenie dzieci rysują emotikony odnoszące się do zajęć w których uczestniczyły – wszystkie emotikony wyglądały tak :-)

GALERIA ZDJĘĆ - KLIKNUJ TUTAJ

 
Joomla templates, wordpress hosting.