Zaczynamy! Projekt dla dzieci w wieku przedszkolnym realizowany jest w ramach ogólnopolskiej kampanii „Mała książka – wielki człowiek” we współpracy z bibliotekami publicznymi. Akcja ma zachęcić rodziców do odwiedzania bibliotek i codziennego czytania z dzieckiem. Każde dziecko w wieku przedszkolnym (roczniki 2014-2017), które przyjdzie do biblioteki biorącej udział w projekcie, zapisze się do biblioteki, otrzyma w prezencie wyjątkową Wyprawkę Czytelniczą na dobry czytelniczy start.
W Wyprawce dzieci znajdą wyjątkową książkę „Pierwsze czytanki dla…”, dostosowaną pod względem formy i treści do potrzeb przedszkolaka i spełniającą najwyższe standardy w projektowaniu pięknych i mądrych książek dla najmłodszych, a także Kartę Małego Czytelnika. Za każdą wizytę w bibliotece, zakończoną wypożyczeniem minimum jednej książki z księgozbioru dziecięcego, Mały Czytelnik otrzyma naklejkę, a po zebraniu dziesięciu zostanie uhonorowany imiennym dyplomem potwierdzającym jego czytelnicze zainteresowania. Dzięki akcji dziecko pozna ważne miejsce na czytelniczej mapie dzieciństwa (bibliotekę) i zostanie pełnoprawnym uczestnikiem życia kulturalnego.
W Wyprawce znajdą coś dla siebie także rodzice – przygotowana dla nich broszura informacyjna przypomni o nieocenionej roli czytania w rozwoju ich dziecka oraz o rozmaitych korzyściach wynikających z częstego odwiedzania biblioteki.
Ruszamy od 1 października 2020r.- do wyczerpania Wyprawek Czytelniczych.
Po co czytać?
„Naszym zaproszeniem w świat literacki jest wybór wierszy dla dzieci autorstwa wybitnych polskich poetów (m.in. Jana Brzechwy, Juliana Tuwima, Wandy Chotomskiej, Joanny Papuzińskiej), pięknie zilustrowany przez małżeństwo artystów – Ewę Kozyrę-Pawlak i Pawła Pawlaka, a przewodnikiem po tym świecie – broszura ukazująca nieocenioną rolę książek w rozwoju dziecka”.
Dariusz Jaworski, Instytut Książki
Czytaj dziecku
Czytanie to wielka przyjemność, ale i nauka wpływająca na rozwój dziecka. Dlatego warto czytać swoim Pociechom już od urodzenia. Dziecko nie do końca rozumie znaczenie wszystkich słów, ale słyszy Twój głos i intonację, czuje rytm wypowiadanego tekstu i płynące z niego emocje. Dzięki temu rozwija się intelektualnie i społecznie. Zobacz, jakie korzyści przynosi wspólna lektura na różnych etapach rozwoju Twojego Malucha:
czytanie w wieku 0–3 lata

- buduje więź emocjonalną, daje dziecku poczucie bliskości i bezpieczeństwa,
- usprawnia koordynację wzrokowo-ruchową,
- uczy myślenia przyczynowo-skutkowego, kojarzenia faktów i wyciągania wniosków,
- wspomaga rozwój mowy poprzez przyswajanie intonacji i melodii języka,
- uspokaja, wzmacnia poczucie przynależności do rodziny,
- dostarcza podstawowej wiedzy o otaczającym świecie, np. o ludziach i przedmiotach,
- przekazuje wzorce osobowe,
- uczy wyrażać własne potrzeby i oczekiwania wobec innych.
czytanie w wieku 3–6 lat

- daje dziecku wiedzę o sobie i otaczającym go świecie,
- rozwija kompetencje poznawcze,
- pomaga poznać, nazwać i wyrażać emocje, a także pokazuje, jak sobie z nimi radzić,
- usprawnia myślenie, pamięć i mowę,
- uczy rozróżniać świat zewnętrzny od świata odczuć i wrażeń,
- pomaga oswoić trudne tematy i pokonywać lęki,
- daje nowe wzory osobowe oraz wskazówki, jak postępować w nieznanych dotąd sytuacjach,
- rozwija zainteresowanie słowem pisanym oraz rozbudza w dziecku gotowość do nauki samodzielnego czytania,
- jest dla dziecka czasem relaksu, pozwalającym na odreagowanie emocji,
- rozwija kreatywność i wyobraźnię,
- uczy rozwiązywać problemy oraz wyciągać logiczne wnioski,
- jest świetnym pretekstem do rozmowy i wyprawy w miejsca związane z jej tematem.
czytanie w wieku 6–10 lat

- pomaga dziecku odnaleźć się w nowej rzeczywistości, jaką jest szkoła,
- pozwala rozwijać hobby, zainteresowania i zaspokoić ciekawość,
- ułatwia przyswajanie wiedzy i zapamiętywanie informacji,
- wzbogaca słownictwo,
- rozwija umiejętność swobodnego wypowiadania się i myślenia,
- umacnia więź z rodzicami i dziadkami,
- rozbudza i kształtuje wrażliwość emocjonalną,
- daje wewnętrzną siłę do radzenia sobie z trudnościami,
- pokazuje, jak panować nad własnymi emocjami,
- kształtuje osobowość oraz poczucie własnej wartości,
- uczy oceny swojego zachowania z moralnego punktu widzenia,
- pomaga rodzicowi zrozumieć emocjonalny i społeczny rozwój swojego dziecka.